12 juni 2014

Voorstel afsluiten Tramstraat is een Udo-bom met tijdsontsteking




Er gebeuren soms merkwaardige dingen in Katwijk. Op 5 juni heeft de voltallige gemeenteraad  in principe ingestemd met de volledige afsluiting van de Tramstraat voor auto’s. Alleen KiesKatwijk heeft hier tegen gestemd. 

Het idee is dat er wel eens problemen zouden kunnen ontstaan als veel auto’s tegelijk de noordingang van de nieuwe zeereepgarage in willen. Men denkt dan dat er opstoppingen kunnen ontstaan. Het ei van Columbus denkt men gevonden te hebben door de toevoer van auto’s vanuit de Wilhelminastraat geheel onmogelijk te maken. De logica hierachter is verpletterend. Als u thuis hetzelfde denkpatroon volgt dan moet u als u last hebt van tocht onder de voordeur die hele deur maar dichtmetselen. Ik geef u de garantie dat u dan geen last van tocht meer heeft.

De gemeente doet het trouwens nog enigszins subtieler. Ze hebben eerst de afsluiting als rigoureuze “oplossing” bedacht waarbij je kunt zeggen dat het medicijn erger is dan de kwaal. Daarna laat men een extern bureau onderzoek doen om de argumenten te verzamelen die moeten aantonen dat de afsluiting een “begaanbare weg” is. Als men op die wijze een alibi heeft gekocht kan de Tramstraat dicht en als het dan misloopt dan kan men aan het externe bureau de schuld geven. 


KiesKatwijk heeft gepleit voor een open vraagstelling voor zo’n onderzoek zodat ook alternatieven voor de afsluiting kunnen worden onderzocht. De gemeenteraad had geen belangstelling voor deze redenering. KiesKatwijk vindt het natuurlijk prima om het toeristisch verkeer via borden en signaleringen zoveel mogelijk over de Parklaan en Industrieweg of Hoorneslaan te dirigeren. Maar daarom hoef je de Tramstraat nog niet af te sluiten. En als de angst voor opstoppingen op de Boulevard gerechtvaardigd zou zijn dan zouden wij een eenvoudige opstelstrook willen aanleggen op de Boulevard voor het verkeer dat vanuit het zuiden komende linksaf wil slaan naar de garage. Er kan daar meer ruimte worden vrij gemaakt door de parkeerstrook langs het trottoir daar weg te halen. Er moeten parkeerplekken worden weggehaald i.v.m. de aanleg van de garage. Het ligt dan erg voor de hand om de parkeerplaatsen op de Boulevard te verwijderen. Daar wordt de Boulevard mooier van en die plekken liggen ook het dichtste bij de garage.
 

Bij afsluiting van de Tramstraat/Wilhelminastraat voorziet KiesKatwijk grote problemen voor de mensen die langs de sluiproute Noordeinde-Dwarsstraat-Zuidstraat-Koninginneweg wonen. Ook de Meeuwenlaan wordt oorlogsgebied. Dit wordt absoluut de tweede "Brouwerstraat" zeker als men het onzalige plan doorzet om de Westerbaan de verlengen en op de Meeuwenlaan aan te sluiten. Soms vraag je je af wat toch de reden is dat men steeds weer opnieuw zelf problemen oproept met de zogenaamde oplossingen die er op het gemeentefort worden bedacht. Niets doen is beter en goedkoper.

Ik raad iedereen aan om zich tot de politieke partij te wenden waarop men gestemd heeft om dit onzalige voornemen tegen te houden. Verder kan men zich wenden tot de Wijkraad waarvan op dit onderwerp nog niets vernomen is. Wel heeft de Wijkraad Katwijk aan den Rijn geprotesteerd omdat door dit onzalige plan het kruispunt Bosplein extra belast wordt vanwege toename van het retourverkeer vanaf de Boulevard. De Tomtom gaat de terugkerende strandgangers echt niet over de Meeuwenlaan sturen. Tenslotte zal er door de gemeente gelegenheid tot inspraak worden gegeven. Maak hier gebruik van is ons advies !

Ik denk dat wethouder van der Bent een strategisch fout heeft gemaakt door dit Udo-dossier ongewijzigd over te nemen en te verdedigen. Dit kan niet goed aflopen, het is een tijdbom die later zal ontploffen. 

 


1 opmerking:

  1. Het fraaie is natuurlijk, dat ze pas met dit probleem komen aanzetten, lang nadat alle plannen rond de garage al in kannen en kruiken waren.

    BeantwoordenVerwijderen

Social Icons


Featured Posts