Feitelijke
constateringen over het dossier Gebiedsontwikkeling Valkenburg:
Het
woningbouwprogramma in de wijk Vliegkamp, of Valkenhorst zoals sommigen zeggen,
is het tegendeel van bouwen voor de vraag:
- Slechts 20%
van de 5600 woningen zit in de categorie Sociale Huur;
- Dat is niet
conform de Regionale Woonvisie en dus onwettig;
- 16% zit in de
categorie betaalbaar, ook dat voldoet niet aan de in deze regio afgesproken
norm van 20%;
- En die 16%
halen we alleen omdat de gemeente 600 huizen extra laat bouwen die in deze
categorie vallen. En die extra huizen zijn trouwens ook niet conform de oorspronkelijke
afspraken en gaan in feite de draagkracht van dit gebied, pal naast een
Natura2000 locatie, te boven. En dan heb ik het over de extra druk op de regio
qua klimaat, milieu, bereikbaarheid, recreatie, drinkwater en zo voorts, om het
over de geplande windturbines maar niet te hebben;
- 64% van de
5600 woningen zijn niet bereikbaar voor gewone mensen in onze regio. De
formulering is hier “zo duur mogelijk
als de markt maar kan accepteren”. We bouwen dus op Valkenburg een slaapwijk voor
expats die in de grote steden werkzaam zijn.
- Dit is een
ongemakkelijke waarheid, die keer op keer in de gemeenteraad wordt
weggewuifd omdat raadsleden er niet goed mee kunnen leven. Het is niet te verdedigen,
en dus komen er allerlei drogredeneringen en sprookjes uit het smoezenboek op
tafel.
- Dat asociale
bouwprogramma is alleen maar tot stand gekomen omdat het de Rijksoverheid niet gaat
om de woningnood op te lossen, maar om zoveel mogelijk geld uit de
grondopbrengsten te incasseren.
- Alle goede
voornemens en fraaie kwaliteitsplannen van deze gemeente zijn voor 100% door het college van B&W ingeleverd in de onderhandelingen. We zijn gezwicht voor het geweld
van de grote jongens uit Den Haag. De onderhandelaars hebben zich als kleine
jongens naar huis laten sturen en hebben de papiertjes bij het kruisje
ondertekend. - Dat ging niet
alleen over het woningbouwprogramma overigens. Over de hele inrichting en
vormgeving van de wijk is alles tot het kleinste schroefje door het Rijk
geregeld. Dat is niet conform de rol die het Rijk hier heeft, en die is slechts
die van grondeigenaar. De gemeente zou het primaat op de Ruimtelijke Ordening
moeten hebben.
- Maar de gemeente
heeft de opdracht van het RVB om het bestemmingsplan op hun specificaties te
schrijven. Het concept bestemmingsplan moet eerst goedgekeurd worden door het
Rijksvastgoedbedrijf (RVB) alvorens de gemeenteraad het te zien krijgt en er een stempel op mag zetten.
- Die hele gang
van zaken is vastgelegd in de publiekrechtelijke contracten die het college van
B&W buiten de gemeenteraad om heeft getekend, en die we pas later
hebben mogen inzien. Die verhalen zijn tot op heden voor derden nog geheim en dus kan ik er verder ook niet uit citeren.
- Wat ik wel
kan zeggen is dat er dermate hoge boeteclausules in die contracten zijn
opgenomen dat dit het in de praktijk onmogelijk maakt voor de gemeenteraad om
wijzigingen op de plannen aan te brengen. We kunnen dat niet betalen. De
privaatrechtelijke contracten tussen B&W en het Rijk zijn door de gemeenteraad
dus niet eenzijdig aan te passen of op te zeggen. Het enige dat we kunnen doen
is het college naar huis sturen, maar ook dat verandert niets aan de
contractuele situatie. - Het is ook zo dat onze gemeente enorm grote investeringen moet doen, in en rond deze woonlocatie, waarvan de kosten niet of slechts gedeeltelijk te verhalen zijn bij het Rijk. Ik heb eerder voorspeld dat we hierop als gemeente failliet zullen gaan. U weet nu dus ook waarom de gemeentelijke belastingen jaar op jaar extra omhoog gaan.
- In feite zijn
we belazerd door het college die ons had toegezegd dat we als gemeenteraad “het
laatste woord” zouden hebben. In formele zin is dat juist, maar feitelijk
en praktisch is het ons onmogelijk gemaakt om dat recht ook te kunnen toepassen.
- Voorzitter, dit
zijn Chinese toestanden. De democratie is hier terzijde gesteld heb ik eerder
opgemerkt en daar is niets aan gelogen. Het is het bevoegd gezag, de
gemeenteraad, de facto onmogelijk gemaakt zijn rol te vervullen. We staan erbij
en kijken er naar.
- Voorzitter
omdat ik hierdoor ben “kaltgestellt” en ik mijn rol als bestuurder en volksvertegenwoordiger
op dit grootste dossier (van in ieder geval na de oorlog) niet kan uitoefenen overweeg
ik naar de rechter te stappen omdat het mij als gemeenteraadslid onmogelijk
is gemaakt om invloed uit te oefenen op deze kwestie.
- Zo is onze
democratie in Nederland niet bedoeld.
- Het is niet te
verwachten dat straks de nieuwe volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer na
de verkiezingen akkoord zullen kunnen gaan met deze hele gang van zaken, of met het
asociale bouwprogramma dat daaruit is geresulteerd. In de voorgaande periode
zijn de oude Kamerleden denk ik misleid en onjuist geïnformeerd door het
kabinet.
- Mocht ik volgende
week onverhoopt voor 50PLUS gekozen worden als Tweede Kamerlid dan zal ik me tot het
uiterste inspannen om deze kwestie daar opnieuw aan de orde te stellen ten
einde deze faux pas te herstellen.
Jaap Haasnoot
KiesKatwijk