Voorstel afsluiten Tramstraat is een Udo-bom met tijdsontsteking

De Kracht van Lokale politiek


Er gebeuren soms merkwaardige dingen in Katwijk. Op 5
juni heeft de voltallige gemeenteraad  in
principe ingestemd met de volledige afsluiting van de Tramstraat voor auto’s.
Alleen KiesKatwijk heeft hier tegen gestemd. 
Het idee is dat er wel eens
problemen zouden kunnen ontstaan als veel auto’s tegelijk de noordingang van de
nieuwe zeereepgarage in willen. Men denkt dan dat er opstoppingen kunnen
ontstaan. Het ei van Columbus denkt men gevonden te hebben door de toevoer van
auto’s vanuit de Wilhelminastraat geheel onmogelijk te maken. De logica
hierachter is verpletterend. Als u thuis hetzelfde denkpatroon volgt dan moet u
als u last hebt van tocht onder de voordeur die hele deur maar dichtmetselen.
Ik geef u de garantie dat u dan geen last van tocht meer heeft.
De gemeente doet het trouwens nog enigszins subtieler.
Ze hebben eerst de afsluiting als rigoureuze “oplossing” bedacht waarbij je
kunt zeggen dat het medicijn erger is dan de kwaal. Daarna laat men een extern
bureau onderzoek doen om de argumenten te verzamelen die moeten aantonen dat de
afsluiting een “begaanbare weg” is. Als men op die wijze een alibi heeft
gekocht kan de Tramstraat dicht en als het dan misloopt dan kan men aan het
externe bureau de schuld geven. 
KiesKatwijk heeft gepleit voor een open
vraagstelling voor zo’n onderzoek zodat ook alternatieven voor de afsluiting
kunnen worden onderzocht. De gemeenteraad had geen belangstelling voor deze
redenering.
KiesKatwijk vindt het natuurlijk prima om het
toeristisch verkeer via borden en signaleringen zoveel mogelijk over de
Parklaan en Industrieweg of Hoorneslaan te dirigeren. Maar daarom hoef je de
Tramstraat nog niet af te sluiten. En als de angst voor opstoppingen op de
Boulevard gerechtvaardigd zou zijn dan zouden wij een eenvoudige opstelstrook
willen aanleggen op de Boulevard voor het verkeer dat vanuit het zuiden komende
linksaf wil slaan naar de garage. Er kan daar meer ruimte worden vrij gemaakt
door de parkeerstrook langs het trottoir daar weg te halen. Er moeten
parkeerplekken worden weggehaald i.v.m. de aanleg van de garage. Het ligt dan
erg voor de hand om de parkeerplaatsen op de Boulevard te verwijderen. Daar
wordt de Boulevard mooier van en die plekken liggen ook het dichtste bij de
garage.
 

Bij afsluiting van de Tramstraat/Wilhelminastraat
voorziet KiesKatwijk grote problemen voor de mensen die langs de sluiproute Noordeinde-Dwarsstraat-Zuidstraat-Koninginneweg
wonen. Ook de Meeuwenlaan wordt oorlogsgebied. Dit wordt absoluut de tweede “Brouwerstraat” zeker als men het onzalige plan doorzet om de Westerbaan de verlengen en op de Meeuwenlaan aan te sluiten. Soms vraag je je af wat toch de reden is dat men steeds weer opnieuw zelf problemen oproept met de zogenaamde oplossingen die er op het gemeentefort worden bedacht. Niets doen is beter en goedkoper.
Ik raad iedereen aan om zich tot de politieke partij te wenden waarop
men gestemd heeft om dit onzalige voornemen tegen te houden. Verder kan men
zich wenden tot de Wijkraad waarvan op dit onderwerp nog niets vernomen is. Wel
heeft de Wijkraad Katwijk aan den Rijn geprotesteerd omdat door dit onzalige
plan het kruispunt Bosplein extra belast wordt vanwege toename van het
retourverkeer vanaf de Boulevard. De Tomtom gaat de terugkerende strandgangers
echt niet over de Meeuwenlaan sturen. Tenslotte zal er door de gemeente
gelegenheid tot inspraak worden gegeven. Maak hier gebruik van is ons advies !

Ik denk dat wethouder van der Bent een strategisch fout
heeft gemaakt door dit Udo-dossier ongewijzigd over te nemen en te verdedigen. Dit
kan niet goed aflopen, het is een tijdbom die later zal ontploffen. 

 


Één reactie

  1. Martin van Duijn schreef:

    Het fraaie is natuurlijk, dat ze pas met dit probleem komen aanzetten, lang nadat alle plannen rond de garage al in kannen en kruiken waren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com