geld
bezoek in de gemeenteraad. Op min of meer hoge toon eiste men verongelijkt een
verdubbeling van het budget voor de Katwijk Marketing organisatie. Als de
gemeenteraad dat niet zou doen dan zou Katwijk getroffen worden door een ramp
waarbij zelfs de 10 plagen van Egypte verbleken. Het woord verpaupering viel daarbij
onder andere. Verantwoording afleggen vond men ook maar vervelend en de
gemeenteraad moest wat minder kritisch zijn, het geld storten en zich er verder
niet teveel mee bemoeien.
overheidstaak
gemeentelijke overheid is Katwijk geen “product” of een “merk” waar we als
gemeente geld uit zouden moeten slaan. Ondernemen laat de overheid graag aan
commerciële partijen over. Het lijkt me daarom logisch dat ondernemers in de
toerismebranche, en andere ondernemers die profiteren van bezoekersstromen,
zelf de marketingkosten betalen. Marketing is geen overheidstaak. Stoppen met
die citymarketing dus. De belastingbetaler financiert de marketing van andere
economische sectoren ook niet. Daarmee is eigenlijk alles gezegd.
de sjaak
zaken waar ondernemers van kunnen profiteren. We realiseren bedrijventerreinen,
we betalen jaarlijks vele miljoenen aan wegen, parkeervoorzieningen en andere
infrastructuur. We hangen ’s zomers een bloemetje aan de lantaarnpalen,
subsidiëren evenementen en financieren de Reddingsbrigade. En zo kan ik nog
vele bladzijden doorgaan. De Katwijkse belastingbetaler heeft natuurlijk zelf ook
profijt van projecten zoals de peperdure opknapbeurt van het winkelcentrum in
het zeedorp. Maar er zijn ook lasten voor de inwoners, naast financiële ook
andere, zoals parkeeroverlast en milieuoverlast van het verkeer. Veel woningen
worden momenteel, tijdens een periode van grote woningnood, aan de woningmarkt
onttrokken omdat beleggers ze verhuren t.b.v. toeristen. Dat levert veel geld
op en daarom zie je ook dat de huizenprijzen in Katwijk worden opgedreven.
ondersteund worden
Promotie en reclame moeten ze gewoon zelf betalen. Wat de gemeente wel kan doen
is bijdragen aan de VVV-taak. Uitvoeren van voorlichting en
informatieverstrekking kunnen we zien als het dienen van het algemeen belang.
rondpompen
we in de gemeenteraad zullen verdedigen. We schaffen de toerismebelasting af.
Het is niet eerlijk dat alleen geregistreerde verblijfstoeristen betalen en
dagjesmensen of mensen die gebruik maken van AirBnb niet.
Katwijk mooier door het aanleggen van een tweede Panbos, het Kwakelweipark en
het Ringpark. We maken van het Valkenburgse Meer een prachtige locatie waar
natuur en recreatie voorop staan. We dragen zoals gezegd bij aan de
financiering van een VVV die wordt ondergebracht in het Kennis- en
Cultuurcentrum. Dit KCC krijgt een fatsoenlijk zaaltje voor culturele en
educatieve initiatieven die ook voor bezoekers interessant kunnen zijn. We
stoppen geen geld meer in Katwijk Marketing. We subsidiëren wel evenementen die
de variatie in het aanbod vergroten en die het seizoen verlengen, zoals het
Warm Winterfest. Het bedrijfsleven betaalt Katwijk Marketing, de overheid
faciliteert desgewenst via ambtelijke capaciteit. Bijvoorbeeld door coördinatie
van platformactiviteiten van ondernemers in een aanloopfase, als KOV die rol (nog)
niet vervult.
buurgemeenten
geld in citymarketing steken. Die donaties zijn verklaarbaar omdat de
toerismelobby in veel plaatsen langs de kust (te) innig verbonden is met de
lokale politiek. Je krijgt dan Italiaanse toestanden. Er is daarom ook vaak
enorme rotzooi in die besturen (Zandvoort, Bloemendaal, Waddeneilanden,
Noordwijk zal ik niet noemen). Het is natuurlijk van de gekke dat gemeenten
elkaar met belastinggeld beconcurreren om toeristen te trekken.
bedrijfsleven
dan zal ook duidelijk worden hoeveel waarde het bedrijfsleven nu echt aan het
werk van deze organisatie hecht. Door bezoekers niet meer te belasten met de archaïsche
toeristenbelasting komt er bij bedrijven ook geld vrij om aan collectieve marketing
te besteden. Ze kunnen daarvoor een kleine opslag doen op de prijzen en dan
zijn we voor bezoekers nog steeds goedkoper dan de buurgemeenten. Op dit moment
worden allerlei kunstige en tegelijkertijd misleidende calculaties opgezet om
aan te tonen dat het bedrijfsleven ook bijdraagt aan citymarketing. Bedrijven
kunnen straks rechtstreeks een bijdrage storten aan Katwijk Marketing als de
gemeente er tussenuit stapt. De markt bepaalt straks of Katwijk Marketing in de
lucht blijft. De markt (klant) bepaalt via de portemonnee of ze nuttig werk
verrichten.
te halen bij toeristen, daarmee ook veel kosten te maken, slechts een deel van
de doelgroep te bereiken, om vervolgens het restant weer direct of indirect uit
te delen aan de toerismesector. Als we geen toeristenbelasting meer heffen
hebben we veel gezeur minder en creëren we een Unique Selling Point voor onze
gemeente. Het is volgens KiesKatwijk de beste en meest efficiënte manier om het
toerisme te ondersteunen.
citymarketing
filmpjes plaatsen op YouTube. Je kunt je echter afvragen of er daardoor ook
meer bezoekers naar Katwijk komen die anders naar elders zouden zijn gegaan.
Als we na een overgangsjaar in 2020 stoppen met subsidiëring van Katwijk Marketing
mag de markt die vraag beantwoorden en kan de gemeente zich op haar eigen kerntaken
richten.
indienen om onze ideeën ter beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen. We
gaan er van uit dat het gezond verstand zal zegevieren.